An analysis of the visibility of French Information and Documentation pioneers in today’s databases
Ricardo Eito-Brun (Universidad Carlos III de Madrid, Spain)
Abstract
Different authors have contributed to the development of Information and Documentation studies as a discipline. Learning from the past is a necessary activity to synthetize professional and academic achievements and leverage the experience gained in the past and the findings of previous developments.
The need of a continuous thinking and reconsideration of the validity of previous achievements in our discipline was exemplified in Robert Fugmann’s article: “Learning the Lessons from the Past” (2002) where he identified several interesting conclusions of previous studies that remained valid years after their theoretical and practical elaboration.
The progress of Documentation and Knowledge Organization as a discipline must be built on the previous achievements and on the efforts of the work conducted by pioneers. To this end, one of the major responsibilities of professional associations and academic institutions is to ensure the availability of the knowledge embedded in their works, and the continuous, rigorous check of its applicability on the new contexts created by the social and technological progress.
This presentation describes the method and preliminary conclusions of an ongoing research which aims at analyzing the current presence and visibility in the major databases French Information and Documentation pioneers’ works.
In particular, the study is focusing on the works of the authors cited in the call for papers of the ISKO France 2017 Conference: Suzanne Briet, Jean-Claude Gardin, Eric de Grolier, Jean Meyriat, Robert Escarpit, Robert Pagès, Madeleine Wolff-Terroine, Jacques Maniez, Jacques Chaumier, and George Van Slype.
Une analyse de la visibilité des pionniers français de l’information et de la documentation dans les bases de données actuelles.
Résumé
Différents auteurs ont contribué au développement des études d’information et de documentation en tant que discipline. Apprendre du passé est une activité nécessaire pour synthétiser les réalisations professionnelles et académiques et tirer parti de l’expérience acquise dans le passé et des résultats de développements antérieurs.
L’article de Robert Fugmann intitulé « Apprendre les leçons du passé » (2002) a montré la nécessité d’une réflexion et d’une reconstitution continues de la validité des réalisations antérieures dans notre discipline, où il a identifié plusieurs conclusions intéressantes d’études antérieures qui restaient valides des années après leur élaboration théorique et pratique.
Les progrès de l’organisation de la documentation et du savoir en tant que discipline doivent être basés sur les réalisations précédentes et sur l’effort du travail mené par les pionniers. À cette fin, l’une des principales responsabilités des associations professionnelles et des institutions académiques est d’assurer la disponibilité des connaissances intégrées dans leurs travaux et le contrôle continu et rigoureux de leur applicabilité sur les nouveaux contextes créés par le progrès social et technologique.
Cette présentation décrit la méthode et les conclusions préliminaires d’un travail actuellement en cours dans le but d’analyser la présence actuelle et la visibilité du travail mené par les pionniers français de l’information et de la documentation dans les principales bases de données.
En particulier, l’étude s’est concentrée sur les travaux des auteurs cités dans l’appel à communications de la conférence ISKO France 2017 : Suzanne Briet, Jean-Claude Gardin, Eric de Grolier, Jean Meyriat, Robert Escarpit, Robert Pagès, Madeleine Wolff- Terroine, Jacques Maniez, Jacques Chaumier et George Van Slype.